lunes, 12 de septiembre de 2011
Índex de continguts
A continuació mostrem la relació de documents que
podeu trobar en aquest bloc.
DOCUMENTS PRINCIPALS
Declaració inicial del grup RSE15M en la que definim
els nostres objectius bàsics.
Descripció del funcionament d’aquest grup de treball
Diferents formes mitjançant les quals podeu
col·laborar amb el grup.
Una primera classificació, encara incompleta i en
procés constant de formació, de totes aquelles propostes que que hem anat
recollint respecte a possibles canvis en el sistema electoral.
ALTRES DOCUMENTS
Comunicat de valoració de les últimes eleccions generals
del 20 de novembre de 2011
-Recurs sobre la reforma constitucional (de moment, només en castellà)
Projecte per presentar un recurs al Tribunal
Constitucional per demanar un referèndum que validi la reforma de la
constitució
- Glosari (de moment, només en castellà)
Recull de definicions de termes tècnics relacionats
amb la llei electoral.
- Estudi per a un consens sobre la reforma electoral
(de moment només, en castellà)
Qüestionari dirigit a altres grups de treball que
tinguin entre els seus objectius la reforma del sistema electoral, per esbrinar
quines possibilitats hi ha per consensuar mesures de coordinació.
FITXES
En aquestes fitxes el nostre equip d’experts analitza
les deficiències del sistema electoral actual, aportant i valorant possibles
solucions, així com presentant exemples d’alternatives ja aplicades en altres
països.
Per tal de garantir la transparència respecte les
activitats del grup i per fer-ne coneixença, es publiquen totes les actes de
les reunions setmanals.
Labels:
documentos RSE15M
Qui som
Què és i cóm funciona el grup RSE15M
Aquest grup de treball, nascut
en el marc de Comissió de Continguts de l’Assamblea de Plaça Catalunya
(Barcelona), dedica els seus esforços a impulsar alternatives al sistema
electoral actual, posant especial atenció en solucionar la seva falta de
representativitat, de mecanismes de control de la classe política, de
transparència i de separació real de poders.
El funcionament del grup es basa
en la recepció de tot tipus de propostes relacionades amb aquests problemes,
sense fer distinció ideològica ni de cap altra classe. D’aquesta manera, tothom
pot participar-hi lliurement i convidem a que així sigui.
Una cop recollides aquestes
propostes el grup les sintetitza i classifica per poder estudiar la seva
viabilitat pràctica. En el moment en que quedin establertes totes las
alternatives possibles i reals, es passarà a difondre-les i presentar-les a tota
la societat per buscar el major consens possible en l’elecció de les propostes
que calgui aplicar.
L’últim objectiu és doncs
l’aplicació de les alternatives consensuades i aprovades pel conjunto de
la societat, estudiant els diversos camins possibles per fer-ho.
Per saber més, llegiu la nostra “Declaració”.
Per profunditzar en la nostra metodologia, vegeu l’
“Estratègia”.
Per col·laborar en aspectes concrets, vegeu el
document d’“Acció”.
Pel conèixer el seguiment de les propostes
recollides, vegeu el document de “Classificació
de Propostes”.
Correu del grup de treball: reforma.sistema.electoral.15m@gmail.com
Facebook: “Reforma del Sistema Electoral 15-M (Barcelona)”
22/06/2011
Labels:
documentos RSE15M
Fitxa 1: Finançament partits
El finançament dels
partits polítics
|
Funcionament
del sistema actual
|
El
finançament dels partits està regulat per la Llei Orgànica 8/2007. Aquesta
llei contempla dues vies de finançament:
-
Públic
a)
Subvencions
per a despeses electorals (LO 5/1985)
b)
Subvencions
estatals: Només als partits amb representació al Congrés i a càrrec dels PGE.
S’assignen en funció del nº de vots i escons obtinguts en les últimes
eleccions. Es divideix la consignació pressupostària en 3 parts iguals: 1 es
reparteix proporcionalment al nº d’escons i les altres 2 proporcionalment al
nº de vots.
c)
Subvencions
anuals CCAA, a càrrec dels pressupostos autonòmics.
d)
Subvencions
extraordinàries
e)
Aportacions
de Grups parlamentaris, etc.
En
cas d’iniciar-se el procediment per il·legalitzar un partit, es pot retirar
el finançament públic.
-
Privat
a)
Quotes
afiliats
b)
Productes
obtinguts de la gestió del propi patrimoni
c)
Donacions:
nominatives, no condicionades,
persones físiques o jurídiques. Mai empreses que treballin per a
l’Adm. Pública directa o indirectament o que tinguin capital majoritàriament
públic. Límit de 100.000€/any per cada persona física o jurídica (exceptuant
béns immobles).
d)
Fons
procedents de crèdits o préstecs
e)
Herències
Els
partits no poden realitzar activitats de caràcter mercantil (la gestió del
propi patrimoni no es considera activitat mercantil).
RÈGIM
TRIBUTARI: Exempció de l’Impost de Societats per a:
-
Quotes
i aportacions afiliats
-
Subvencions
públiques
-
Donacions
privades o increments de patrimoni
-
Rendiments
de la gestió del propi patrimoni
-
Rendiments
dels béns i drets que integren el patrimoni del partit
OBLIGACIONS
COMPTABLES:Inventari anual dels béns, compte d’ingressos, compte de despeses,
operacions de capital (crèdits, préstecs, deudors). Obligació de presentar al
Tribunal de Comptes una memòria global justificant donacions i subvencions.
SANCIONS: El Tribunal de Comptes pot sancionar
als partits polítics quan aquests:
a)
Obtinguin donacions fora dels supòsits d’aquesta
llei. En aquest cas se’ls imposa una multa del doble de la quantitat
percebuda.
b)
No presentin els comptes requerits pel Tribunal
de Comptes. En aquest cas se’ls retirarien les subvencions.
Un cop iniciat el procediment sancionador, els
partits tenen un marge de 15 dies per presentar proves, al·legacions, etc.
‘DEURE
DE COL·LABORACIÓ (art. 19): “Los partidos políticos estarán obligados a la remisión de cuantos
documentos, antecedentes, datos y justificaciones les sean requeridos por el
Tribunal de Cuentas para el cumplimiento de su función fiscalizadora”.
En
els PGE de 2011 el total de despesa destinada al finançament dels partits
polítics (sense comptar despeses electorals) va ser de 126,85 milions d’€.
|
Problemes
de l’actual sistema
|
·
L’origen
del finançament és fosc.
·
El
finançament és insuficient per a les campanyes i les aspiracions.
·
Hi
ha grups de pressió (finançadors) que afecten a les lleis.
·
El
poder dels lobbys hipotequen la política.
·
Hi
ha desviació de diners a fins dubtosos.
·
Les
fundacions vinculades a partits polítics són molt opaques.
·
Hi
ha un desequilibri entre el finançament de partits grans i petits.
·
Es
barra l’entrada als partits petits.
|
Conseqüències
que dónen aquests problemes
|
·
Apareix
corrupció als partits polítics.
·
Els
interessos dels votants queden desprotegits perquè els partits poden
adreçar-se a determinats interessos privats.
|
Solucions
quant a les fonts de finançament
|
·
Donar
més importància al finançament públic, sense prohibir el finançament privat
per ajudar als partits polítics.
- Quant més importància té el
finançament públic, més fàcil és tenir un control sobre aquest i més just pot
ser el repartiment.
- El finançament privat
afavoreix la creació de nous partits polítics perquè en no ser votats a les
anteriors anteriors, no poden beneficiar-se del finançament públic.
·
Limitar
el finançament privat, tot prohibint les donacions de persones jurídiques i
establint una quantitat màxima per la resta de donacions.
- Les persones jurídiques
tenen uns objectius molt diferents dels què han de tenir els partits polítics
que han de governar les administracions públiques i, per tant, no s’entén la
finalitat per la qual una persona jurídica pugui finançar un determinat
partit.
- La quantitat màxima per la
resta de donacions evita que els partits que afavoreixin als més rics tinguin
més avantatges electorals.
·
Finançar
els partits, de manera que un percentatge sigui en funció dels vots que han
tret els partits amb escons, i la resta del percentatge sigui en funció dels
vots que han tret tots els partits.
- S’incentiva que sorgeixin
partits polítics i, així, augmenta la sana competitivitat entre partits i
millora la representativitat.
·
Finançar
només aquells partits polítics que en les darreres eleccions treguin el mínim
d’un percentatge determinat de vots.
- S’evita que es creïn partits
polítics amb la única finalitat de rebre finançament.
|
Solucions
de control
|
·
Intervinenir
per part de l’administració tots els números de compte de tots els partits
polítics i obligar a aquests que totes les entrades i sortides de diners es
facin a través d’aquests números de compte intervinguts.
|
Solucions
de transparència
|
·
Obligar
als partits polítics a publiar a les seves pàgines web un extracte no
detallat dels seus números de compte.
·
Obligar
als partits polítics a presentar els comptes, bo i utilitzant tots el mateix
sistema per així poder comparar.
|
Solucions
de sancions
|
·
Aplicar
les sancions a tot l’òrgan que pren un acord amb il·legalitats i no només al
tresorer.
·
Donar
certa responsabilitat als òrgans dirigents d’un partit polític per no
controlar les possibles il·legalitats produïdes per mal finançament.
·
Per
incompliment de la llei, aplicar sancions amb pèrdua de drets polítics, no
només pecunàries.
·
Establir
un procediment sumari, tot mantenint les garanties dels implicats a fi que
amb tres mesos ja estigui acabat el procediment sancionador.
|
Suscribirse a:
Entradas (Atom)